czwartek, 15 września 2016

Szybka trójka!

pytanie


Cześć:) 

Tak jak każda kobieta w pierwszej ciąży miałam (i nadal mam!) mnóstwo pytań. Przecież rośnie we mnie mały człowiek! Co teraz mam robić? Co należy zmienić? Na co mam uważać? ... 
I wiele innych pytań krążyło mi po głowie.

Ale od początku :)

Słońce świeci, na uczelni luz blues, sezon grillowy się zaczął to i na piwko się wyszło. W międzyczasie dużymi krokami zbliżała się kolejna miesiączka. Ból jajników i piersi pojawił się, co znaczy, że zaraz przyjdzie ciocia z comiesięczna wizytą. Nie ma czym się przejmować. 
Nastąpił dzień X a miesiączka się nie pojawiła. To jeszcze nie dramat. Przecież mój cykl nie chodzi jak szwajcarski zegarek, zdarzają się 2-3 dniowe opóźnienia. Na drugi dzień spóźnienia, aby mieć spokojny sen zrobiłam test ciążowy, tak aby potwierdzić, że NIE jestem w ciąży, a okres zwyczajnie się spóźnia. Test zakupiony, instrukcja obsługi poznana, czas działać. Parę kropel moczu na test i 5 minut czekania by mieć święty spokój i nie musieć się martwić. Ostatnie spojrzenie na test i można wrócić do oglądania serialu. Mija 5 minut, długie 5 minut. Test zamiast mieć jedną kreskę ma dwie!

Pierwszym pytaniem ( nie licząc: "Jak to możliwe?", "Co teraz?") było czy alkohol i papierosy ( niestety paliłam) nie wpłyną negatywnie na dziecko? Przecież jeszcze wczoraj bawiłam się świetnie na grillu, piłam i paliłam do woli a tu następnego dnia ciąża. 
W końcu test zrobiłam aby potwierdzić, że NIE jestem w ciąży. Szybki sprint do komputera i wujek google czeka by udzielić odpowiedzi. Ile stron, tyle opinii. Wypicie alkoholu i palenie papierosów we wczesnym etapie ciąży "nie jest" szkodliwe dla dziecka. Jeśli doszłoby do uszkodzeń kobieta poroniłaby. Należy jednak jak najszybciej zaprzestać spożywania alkoholu i palenia papierosów.
Na różnych stronach internetowych i forach znajdziecie mnóstwo komentarzy odnośnie alkoholu i FAS. Nie chcę się zagłębiać w FAS (alkoholowy zespół płodowy - czyli "kac, który trwa całe życie") dlatego zostawię to wam do poszukania. 
Odnośnie papierosów: palenie papierosów, szczególnie po 4 miesiącu ciąży jest niebezpieczne! Palenie uznaje się za przyczynę około 115 tys. poronień i 5600 zgonów dzieci przed ukończeniem pierwszego roku życia. Dzieci matek palących zagrożone są niską masą urodzeniową, rozszczepieniem podniebienia, są bardziej podatne na bezdech i tzw. śmierć w kołysce. Im wcześniej przestanie się palić tym lepiej! 

Trochę spokojniejsza, że używki na początku nie szkodzą tak jak w późniejszym etapie, pożegnałam się z papierosami i alkoholem. Czy było ciężko? Nie. Obie rzeczy zaczęły strasznie śmierdzieć. Nie dało się wytrzymać w pokoju z osobą, która przed chwilą wróciła z papierosa. Nie powiem, czasem mam ochotę na alkohol, ale znalazłam wino bezalkoholowe. Smakuje jak prawdziwe wino i czasem jak mam wielką ochotę, czy też z jakieś okazji (np. obrony inżyniera) wypiję kieliszek, dwa i jestem zadowolona. 

Kolejnym pytaniem, na które szukałam odpowiedzi było:
A co z bólem jajników i piersi? 

Bóle jajników mogą być wywołane rosnącą macicą. Jeśli przypominają ból menstruacyjny i nie pojawiło się krwawienie powinno być wszystko ok. Ciało zaczyna przygotowywać się do ciąży, robi miejsce dla dziecka. W wyniku zmian hormonów pojawia się wrażenie napięcia w piersiach, przez co są wrażliwe na dotyk. 
Najlepiej będzie jak spytasz się swojego ginekologa, czy wszystko jest dobrze. 
Czasem ból jajników może świadczyć o ciąży pozamacicznej lub o możliwości poronienia. 

Przed ciążą zaczęłam ćwiczyć. Zapisałam się na siłownię i czasem biegałam. Czy powinnam kontynuować ćwiczenia na siłowni i bieganie?
Lepiej jest zaprzestać forsowania swojego ciała. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze sportem lepiej odpuścić. Na początku ciąży zaleca się delikatny wysiłek, najlepiej spacery, joga, pływanie. Kobiety, które trenowały od dłuższego czasu mogą pozwolić sobie na więcej. Oczywiście z umiarem! Każda ciężarna powinna codziennie przez 30 minut oddać się umiarkowanej aktywności fizycznej. Przez umiarkowaną aktywność fizyczną mam na myśli ruch, który sprawi, że serce ciężarnej będzie biło nieco szybciej niż normalnie, ale będzie w stanie rozmawiać bez utraty tchu.
Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy skonsultować się z lekarzem! 

W trakcie ćwiczeń należy pamiętać:
- ćwiczenia zacznij powoli, z czasem zwiększając ich intensywność,
- w momencie gdy zaczyna Ci się kręcić w głowie, czujesz ból, skurcze, nie możesz złapać oddechu przerwij ćwiczenia,
- unikaj ćwiczeń, które mogą powodować utratę równowagi oraz urazy stawów,
- nie ćwicz na dużych wysokościach, przy wysokiej temperaturze lub wilgotności, 
- po wysiłku wykonaj ćwiczenia relaksująco-oddechowe.

Dzisiaj tylko na trzy pytania wrzucam odpowiedzi. Kolejne pojawią się niedługo ;) 

A Ty? Na jakie pytania najpierw szukałaś odpowiedzi? 


4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdy jesteśmy w ciąży to nie jest przecież choroba. W końcu warto jest ją śledzić z kalendarzem ciążowym https://plodnosc.pl/kalendarz-ciazy/30-tydzien/ aby wiedzieć na jakim etapie połogu jesteśmy. Ja zawsze co tydzień sprawdzałam i za każdym razem sprawdzało się to co tam napisali.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja n całe szczęście urodziłam jedno dziecko i jestem bardzo zadowolona, że wszystko się udało bez problemów. Właśnie dlatego również wiem jak bardzo ważnym jest to aby wybrać dobrego lekarza prowadzącego. W moim przypadku był to ginekolog z https://cmp.med.pl/cmp-goclaw/ginekolog/ i jestem przekonana, że wybrałam bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  4. T-1000 Stainless Steel Glasses for sale
    T-1000 titanium bike frame Stainless titanium connecting rod Steel Glasses for Sale; T-1000 Stainless Steel Glasses, 5 oz; T-1000 Stainless titanium belly rings Steel Glasses; T-1000 Stainless titanium coating Steel trekz titanium pairing Glasses.

    OdpowiedzUsuń